>Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

DIETETIKUS TOLLÁBÓL - AZ EGÉSZSÉG PILLÉREI

Dobos-Kufcsák Judit, dietetikus, táplálkozástudományi szakember - 2022. 07. 01. 15:00:00
DIETETIKUS TOLLÁBÓL - AZ EGÉSZSÉG PILLÉREI

Manapság egyre többen érdeklődnek az egészséges életmód iránt. A modern, városias környezet ugyanis - habár tagadhatatlan módon kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá tette az életünket - számos olyan egészségügyi kihívás elé állította a társadalmakat, amelyekkel elődjeinknek nem, vagy csak sokkal ritkább esetben kellett szembenézniük.

A nyugati kultúra vívmányai gyökeresen megváltoztatták a táplálkozási szokásainkat, a fizikai aktivitásunkat, de még a minket ért stresszhatások mennyiségét és minőségét is. Ezek a tényezők pedig lassan, de biztosan az egészségi állapotunkat is erőteljesen befolyásolják.

Az egészségünk ugyanis több mint a betegség hiánya, az egészség a teljes testi, lelki, szociális jólét állapota. És habár nem minden betegség megelőzhető, a modern kor legnagyobb egészségügyi kihívását a krónikus, nem fertőző betegségek jelentik (daganatos megbetegedések, krónikus tüdőbetegség, túlsúly és elhízás, valamint az ezek talaján kialakuló szív-és érrendszeri betegségek, 2-es típusú diabétesz, magas vérnyomás, mozgás szervrendszeri betegségek), amelyek kialakulásában elsőszámú szerepe van az életmódnak. Nem csoda hát, hogy egyre többen döntenek úgy, hogy szeretnének az egészségesebben élni.

A testi-lelki jólétünk érdekében azonban nem elég csupán egy területre koncentrálni. Természetesen már az is sokat lendíthet bárki egészségi állapotán, ha az étkezését megreformálja vagy éppen elkezd rendszeresen mozogni, de tartós, átfogó változást akkor érhetünk el, ha az egészség mindhárom pillérére hangsúlyt helyezünk. Lássuk, melyek ezek!

Táplálkozás

A modern életmód egyik kedvezőtlen vívmánya a táplálkozási szokások átalakulása. Az otthon készített, döntően helyi és szezonális terményeket tartalmazó, mértéktartó étkezés háttérbe szorult. Ezzel ellentétben ma már népbetegségnek számít a magas cukor, -só és zsírtartalmú, többszörösen feldolgozott élelmiszerek térhódítása és a túlzott fogyasztás talaján megjelenő túlsúly. Ez ráadásul számos betegség rizikóját is növeli.

Megszorító diéták, kizáró étrendek helyett törekedjünk a minél változatosabb étrend kialakítására, amelynek az alapját a zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonák adják, de mértékkel részét képezhetik az édességek, nassolnivalók is. Amikor csak lehetőségünk van rá, válasszunk helyi, szezonális termékeket, és a készételek helyett főzzünk magunknak és a családunknak. Az étkezés nem csak a testünket, de a lelket is táplálja, fontos hát, hogy megadjuk az evésnek a módját, megterített asztalnál együnk és lehetőleg közben ne foglalkozzunk mással (például munka, telefon, tévé).

Fizikai aktivitás

A rendszeres mozgás nemcsak a testi, de a lelki egészségünk számára is elengedhetetlenül fontos.  Az ülő életmód, a passzív közlekedés és a mindennapi élet tevékenységeit jelentősen megkönnyítő eszközök terjedésével azonban az aktivitásunk igencsak lecsökkent. Míg őseink még az életvitelük részeként állandóan mozgásban voltak, ma már a szervezett sport, edzések hivatottak biztosítani a napi aktivitást. Jó, ha tudjuk azonban, hogy nem csak az edzés céllal végzett mozgás hasznos a szervezetünknek. Épp ellenkezőleg! Sok kicsi sokra megy, így a tömegközlekedés helyett séta, a lift helyett a lépcső használata, a bevásárlásból hazacipekedés, a házimunka, a kertészkedés vagy éppen a tánc is tökéletes mozgásformák, amelyek az egészségünket szolgálják. Még egy jó tanács, próbáljunk ki minél több fajta sportot, hogy megtaláljuk azt, amelyet örömmel gyakorlunk, hiszen csak így fog az életünk részévé válni hosszú távon is.

Mentális egészség, pihenés

Sajnos túl kevés szó esik a lelki egészség és a pihentető alvás fontosságáról. Az egészség megőrzésében betöltött szerepük azonban megkérdőjelezhetetlen. A modern életmód egyik fő egészségkárosító tényezője a krónikus stressz. A munka és magánélet egyensúlyának felborulása, az okoseszközök elterjedése, a nagyvárosokhoz köthető fény-és zajhatás, valamit az emberi kapcsolatok ritkulása, mint állandó mikro-stresszfaktorok mellett ma már létfontosságú lenne, hogy mindenki találjon a számára megfelelő formát a stressz kezelésére, legyen szó akár egy hobbiról, sportolásról, akár célzott meditációról vagy a barátokkal, családdal töltött minőségi időről.

Végül ne feledkezzünk az egészséges életmód mellett a már esetlegesen meglévő betegségek terápiájáról, illetve és a szűrővizsgálatok fontosságáról sem. Egészségünk megőrzése érdekében továbbá kerüljük a dohányzást és a túlzott alkoholfogyasztást is, amelyek önmagukban is komoly rizikótényezői számos krónikus betegség kialakulásának.

Tartalomhoz tartozó címkék: #Dietetikus blog